“They Humiliated Me!”

Notice how the IDF’s chief rabbi is much more worried about his honor than he is about the suffering of a family that just lost a brother in war. The Jerusalem Post reports:

IDF Chief Rabbi Brig.-Gen. Yisrael Weiss expressed astonishment over the way in which he was evicted from the funeral of slain reserve soldier Yehuda Greenfeld on Monday by the soldier’s family, Army Radio reported Tuesday.

“The way in which it was done was not appropriate,” Weiss explained in an interview. “They humiliated me. You can say to a person in the most humane and cultured way in the world, ‘Please get out of here,’ but to do this in front of a crowd of people – this is [tantamount to] murder.”

On Monday, Greenfeld’s sister blamed Rabbi Weiss for the eviction of Jews from Gush Katif and screamed at him to leave.

“You’re driving people out of Gush Katif,” she shouted. “I want you to leave my brother’s funeral. I want you to get out of here.”

And people wonder why rabbis are so often ignored.

Advertisements

22 Comments

Filed under Israel, Jewish Leadership, Modern Orthodoxy

22 responses to ““They Humiliated Me!”

  1. PishPosh

    And I wish I could have been there to help that Mamzer out head first

  2. Franji

    shame, shame,
    it is not a matter of honour only.
    rabbi weiss himself is an av shakhul.
    shame on those who threw him out -although one cannot really recriminate against mourners whose meitam munah lifneihem r”l-, shame on their moral compasses, and shame on those rabbis and al ahat kamma vekhamma- non rabbis who think it is OK to do so.
    we know what the sin of halbanat panim barabim is.
    wether one likes him or not, he is the chief rabbi of the IDF and humiliating him is humiliating the torah.
    shame!

  3. Franji

    shame, shame,
    it is not a matter of honour only.
    rabbi weiss himself is an av shakhul.
    shame on those who threw him out -although one cannot really recriminate against mourners whose meitam munah lifneihem r”l-, shame on their moral compasses, and shame on those rabbis and al ahat kamma vekhamma- non rabbis who think it is OK to do so.
    we know what the sin of halbanat panim barabim is.
    wether one likes him or not, he is the chief rabbi of the IDF and humiliating him is humiliating the torah.
    shame!

  4. PishPosh

    And Moshe Rabbeinu was threatened, nearly stoned, slandered and still he remained an anav without an inch of gava.

    This Rabbi should take a lesson from the greatest of “RABBIS” and shut up.

  5. Three cheers for tossing him out. As for his response? What did he expect?

  6. Three cheers for tossing him out. As for his response? What did he expect?

  7. ah yid

    remember the story of kamsa and bar kamsa?
    that’s y the B’HM was destroyed because he was thrown out in public and no one did shit about it.

  8. ah yid

    remember the story of kamsa and bar kamsa?
    that’s y the B’HM was destroyed because he was thrown out in public and no one did shit about it.

  9. ah yid

    remember the story of kamsa and bar kamsa?
    that’s y the B’HM was destroyed because he was thrown out in public and no one did shit about it.

  10. ah yid

    remember the story of kamsa and bar kamsa?
    that’s y the B’HM was destroyed because he was thrown out in public and no one did shit about it.

  11. Anonymous

    There is nothing in the article you quote which indicates how much or how little this rabbi is worried about the suffering of this family.

  12. Anonymous

    There is nothing in the article you quote which indicates how much or how little this rabbi is worried about the suffering of this family.

  13. F ranji

    עשית שליחותך
    כשעינב מייזליש גתי איבדה את בעלה בג’נין הרב וייס היה לצידה, גם כשנישאה בשנית.עכשיו היא מתייצבת לצידו

    10/8/2006

    מזועזעת לחלוטין, שמעתי אתמול את הרב הראשי לצה”ל, הרב ישראל וייס, מתראיין בגלי צה”ל. שמעתי את הכאב בקולו, לאחר האירוע הקשה שנאלץ לעבור בהלוויתו של יהודה גרינפלד הי”ד, כשגורש משם בבושת פנים, באין פוצה פה ומצפצף.

    שמעתי, ונזכרתי ברב וייס כמו שאני מכירה אותו. לא מנהיג המְפָנים, לא פוגרומצ’יק שחור מדים ולא אויב הכתומים. הרב וייס שלי הוא איש אחד טוב, שעזר לי מהרגע בו נפלו עלי השמים ועד היום בו הרמתי את ראשי חזרה. רב, אדם, שלא מגיע לו היחס שקיבל כשבסך הכל בא כדי להזדהות, לעזור, להיות ולהבין.

    בכ”ז בניסן תשס”ב נהרג בעלי דני מייזליש הי”ד בג’נין. דני היה אחד מ-13 לוחמי המילואים שחרפו נפשם בקרבות מחנה הפליטים. עמדתי אז, ילדה מפוחדת בת 24 למרגלות הקבר, וספדתי לבעלי מדברי הרב סולוביצ’יק, על שליחותו המוגבלת של האדם. האמנתי אז, ואני מאמינה בכל כוחי גם היום, שלכל אדם ישנה שליחות וכאשר היא נגמרת מגיעה שעתו להתייצב מול שולחו ולהצהיר: “עשיתי שליחותך”. הרב וייס עמד שם, כנציג הרבנות הצבאית. אני לא זוכרת שהוא דיבר – אולי כי אני לא זוכרת כלום מהיום הזה.

    אבל הרב וייס זכר אותי. כמה חודשים מאוחר יותר נפגשנו בעצמונה, בטקס הסיום של אחי במכינה הקדם צבאית. הוא אמר אז לאבא שלי: “אני יכול לצטט מילה במילה את ההספד שנשאה בתך”. רק אז הבנתי באמת את עוצמת המילים שלי עצמי. במבט לאחור, זה גם מה שדחף אותי להמשיך הלאה – האמונה המחזקת הזאת.

    מעט מן האור
    כמעט שנה לאחר נפילתו של דני היה עלי לעבור חליצה. מאחר ולא היו לנו ילדים, נאלצתי לעמוד מול בית דין של הרבנות הראשית יחד עם גיסי ולעבור את הטקס הקשה הזה. שוב עמד הרב וייס מאחורי מול הבירוקרטיה הבלתי נגמרת של הגוף העמוס בזוגות מתגרשים.
    שבוע לפני פורים תשס”ה, התחתנתי בשנית. הרב וייס היה זה שחיתן אותנו. ברגישות אין קץ למשפחה שלי, למשפחה של בעלי ולמשפחת מייזליש – שהיתה חלק בלתי נפרד מהחתונה – יצר עבורנו הרב וייס טקס בל יישכח. דבריו בחופה שילבו את הקושי עם השמחה, את העצב והאושר כאחד: “זה היום עשה ה’ נגילה ונשמחה בו. התנועה הגלית המאפיינת את החיים, את העולם. גאות ושפל, עליות ומורדות. ימים של שקיעה, ימים של זריחה. אנחנו עומדים כאן במעמד המאוד מרגש הזה בימים של זריחה, של שמחה”.
    הרב וייס הוא איש יקר, איש בעל שיעור קומה, איש שחלק איתי צער וכאב, איש שהשיא לי מרעיונותיו ועצותיו, איש שלא מגיעה לו התייחסות מבזה ובזויה מצד כל אדם, באשר הוא שם.
    מי אני שאשפוט אדם בשעת צערו – הלא אף אני הייתי שם, בשעת הצער הנוראה הזו. ועדיין, הרגשת האין-צדק אל מול הלבנת הפנים הנוראה הזאת, טלטלה אותי עד כדי הוקעת הדבר, גם אם נעשה בשעת סערת רגשות קשה.

  14. PishPosh

    Mida Keneged Mida. As no Rabbi stood up for Bar Kamtza, so now they shouldnt complain when the shoe is on the other foot.

    So ah yid thanks for reminding us what particular arrogant and hypocritical group of people destroyed the Beit Hamikdash.

  15. PishPosh

    Mida Keneged Mida. As no Rabbi stood up for Bar Kamtza, so now they shouldnt complain when the shoe is on the other foot.

    So ah yid thanks for reminding us what particular arrogant and hypocritical group of people destroyed the Beit Hamikdash.

  16. ah yid

    tow wrongs dong make a right.
    on the one hand your telling me thank you for showing you what particular arrogant and hypocritical group of people destroyed the Beit Hamikdash.
    but on the other hand your saying because it’s a rabbi that got humiliated in public it’s ok.

    in other words you have a bunch of hate in you and you don’t care what’s right and what’s wrong.

  17. PishPosh

    What makes a Rabbi above criticism then anybody else? He is not God, and the people at the funeral had the right to express themselves anyway they wished.

    As I said, Moshe Rabbeinu, the originator of Smicha suffered a lot worse without complaining that his dignity was offended, which goes to show that the Smichas as they are called today have nothing to do with any ruchniut that was embedded in true Smicha.

    And stop that old canard of pointing at others and saying how angry or how hatefull they are. Stop projecting. The point is that this man if he really cared about his honor would go home and think about it and not whine to the press.

  18. Franji

    pish pish …. er….

    1- What makes a Rabbi above criticism then anybody else? He is not God,

    think again, you may have read last week “et hashem elokeikha tira” what is the meaning of “et” here asked the sages ?
    R’ Akiba said : et- lerabbot talmidei hachamim.

    and the people at the funeral had the right to express themselves anyway they wished.

    the rabbi has a- the right to do mitzvat nichum availim and paticipate in the tzaar , b- the right as chaplain to represent the military that sent the unfortunate chalal to his grave in defence of his people and country. while I am sorry for the family for it’s loss, the sister was misguided, and the patriots from a distance, are ill mannered ‘ammei aratzot.

  19. PishPosh

    “pish pish …. er….”

    Bad stutter you got there.

    “think again, you may have read last week “et hashem elokeikha tira” what is the meaning of “et” here asked the sages ?
    R’ Akiba said : et- lerabbot talmidei hachamim”

    Oh good, now comes the circular reasoning.

    A is correct because B statement is interpeted by A. and A interpets B to mean A is correct.

  20. Franji

    “A is correct because B statement is interpeted by A. and A interpets B to mean A is correct.”

    well, whatever u say, if there is no torah in your reasoning , it does not matter.
    torah is torah to believers, and dogma to those who don’t.

  21. PishPosh

    Your version of the Torah apparently involves something papal infallability creed of the Catholic Church.

  22. NoDemonstrations

    Insulting the rabbi of the IDF, which kicked Jews out of their homes, is not insulting the Torah. It is insulting a military bureaucrat. Not nice, not proper, but understandable given the circumstances.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s